När andra tidningar tappar printannonser, ökar PROpensionären

Det är ingen nyhet. Nästan alla tryckta tidningar och tidskrifter tappar annonsörer. Men en titel som tvärtom ökar på printannonser är tidningen PROpensionären.

– Vi har haft en fantastisk utveckling på vår printförsäljning. Målgruppen är våra 330 000 medlemmar.

Pensionärer är inte samma som förr. Idag har många pengar, tid och spännande intressen. Inte minst reser många och där vi ser en mycket bra utveckling, men också för kostrelaterade preparat och bilar, säger Åke Persson som är chefredaktör för PROpensionären.

Idag är ca 35% av tidningens 100 sidor annonser.
– Prenumeranterna får tidningen som en del av sitt medlemskap i PRO. Annonserna är helt koncentrerade till tidningen. Det är till och med så att vi måste tacka nej till en del annonsörer för att inte behöva göra en tjockare tidning. Det måste alltid vara en lagom mix av annons och redaktionellt, berättar Åke Persson.

Redan när Åke började på PROpensionären jobbade tidningen med företaget Annonssäljarna. Ett samarbete som fördjupats sedan 2012.

– Vi har ofta kontakt och träffas både inför och efter varje nummer. Vi är extremt nöjda. Får både rekordmycket annonser och kreativt nytänkande hela tiden.

– Framförallt har de insikter och förståelse för vår målgrupp, vilket vi ser som livsviktigt. Annonssäljarna säljer med finess skulle jag kunna säga.

Annonssäljarna är ett säljdrivet företag som sedan 2004 jobbar fokuserat på att skapa bra annonsaffärer i ett nära samarbete med sina uppdragsgivare.

Har du frågor eller vill veta hur Annonssäljarna jobbar, kontakta oss på telefon 070-929 79 21 / 08-411 72 16 eller på mail: info@annonssaljarna.se

Pro pensionären